Er du kandidat eller selger?

I «gamle» dager når man gikk til banken for å søke om lån sto man der med «lua i handa» og håpte på at du var god nok slik at du kunne gå derfra med lån til 18 % rente. Sånn er det heldigvis ikke i dag. Nå må bankene konkurrere om deg, og det […]

Del sak:

I «gamle» dager når man gikk til banken for å søke om lån sto man der med «lua i handa» og håpte på at du var god nok slik at du kunne gå derfra med lån til 18 % rente. Sånn er det heldigvis ikke i dag. Nå må bankene konkurrere om deg, og det er de som «står med lua i handa» for å få deg som kunde.

Hva har dette med jobbsøknad og rekruttering å gjøre? tenker du.

Alt!

Mange søker jobb i dag på samme måte som våre forfedre gjorde da de søkte lån i «gamle» dager. De «står med lua i handa» og håper på at CV og søknad holder vann slik at de kan komme seg først inn i ja- bunken, og kanskje dermed få lov til å komme til intervju, da er mye gjort tenker mange!

Kandidat eller selger?
Kandidat på intervju.

Som hodejeger ser jeg disse søkerne ofte, de som skal være ydmyke og ikke være for pågående i søknadsprosessen, og som for all del ikke må fremstå som bezzerwizzere.

Og det skal du selvfølgelig ikke, men du skal heller ikke være for ydmyk.

Å søke jobb er en salgsprosess, en salgsprosess hvor du har et produkt du kjenne ut og inn, nemlig deg selv.

Det som er viktig når man skal selge er å sette seg godt inn i «kunden» som skal kjøpe av deg. Nemlig den du søker jobb hos. Hva trenger denne «kunden»? Ofte så står det meste om behovet i en stillingsannonse, men den forteller ikke alltid alt. Hvordan skal du promotere denne varen i forkant (deg selv) for å komme til intervjuet? Hvordan skal du legge frem varen du skal selge når du har fått møte med «kunden»? 

Du promoterer deg selv i din CV og søknad, noe som egentlig er en reklame for varen du skal selge. Her er det viktig å tilpasse det du har å selge i forhold til hva kunden ønsker å kjøpe (stillingsannonsen). Å bli sikker på at du har forstått hva som kreves i stillingen er noe av det viktigste i hele denne prosessen. Prøv å se bak alle de flotte ordene i annonsen (som ofte kan være klipp og lim fra tidligere annonser) og analyser dette grundig. Les deg opp om firmaet, snakk med folk som kjenner bedriften om det er mulig, skaff deg nok kunnskap om behovet de har. Da først kan du gjøre et godt «salg». Spiss både CV og søknad i forhold til din Research av bedriften og stillingen.

En CV er et historisk dokument som i beste fall forteller hva du har gjort, og når, og det er heller ikke alltid riktig. Mange skriver at de har jobbet i en bedrift fra 2007 til 2009, noe som ser ut som to år, men i realiteten kan være kun ett år og en dag! Husk alltid å bruke måned foran. (09.2007 til 08.2009).

Husk, du er tilbyderen, du tilbyr din kompetanse og arbeidsinnsats til bedriften.

Om du klarer å sette deg inn i disse tankebanene så vil din attityde være mer på, mer offensiv, noe som vises når du møter i intervju. Nesten 80 % av språket vårt er non verbalt, og er du trygg, og viss på at du er den rette for stillingen, vil dette smitte over til den som intervjuer deg.

Det er når du kommer inn til intervju at det virkelige salget starter. En god selger har to ører og en munn, og det vil si at du må lytte mye, selv om det er du som spørres ut. Spør for å bli sikker på at du har den «varen» bedriften er ute etter. Når du er sikker på dette må du få frem hva den «varen» du har å selge, kan gjøre for bedriften. Hva som skiller deg fra de andre kandidatene får du aldri vite, men du kan ved å være genuint interessert, få frem din X – faktor i forhold til stillingen!

Mange av dem jeg intervjuer har en tendens til å snakke for mye. Uten å stille de riktige spørsmålene for å finne ut om de har oppfattet hva bedriften er ute etter, så snakker og snakker de om det de tror bedriften trenger. Du får ikke noe salg på den måten!

Jobbintervju med 3 stykker
Mann og dame intervjuer kandidaten.

Det viktigste du gjør er å sette deg godt inn i behovet bedriften har. Så må du finne ut om du kan dekke dette behovet. Har du «varen» de er ute etter? Vil du bruke arbeidsdagen i denne bedriften? Er svaret ja, så er det din jobb å overbevise om at det du har å selge er nettopp det de trenger.

Ring gjerne for å spørre om det du trenger å vite i forhold til stillingen, og som ikke kommer klart frem i annonseteksten.

Ikke ring og spør om det som står i klartekst i annonsen. Ikke ring for å gjøre deg interessant. Etter at den femte har ringt den samme dagen om uvesentligheter og spørsmål de kan lese seg til i annonsen, blir den sjette kun et irritasjonsmoment.

Research og forberedelse er noe av det viktigste du gjør. Allikevel, ikke slipp alt du vet om bedriften ut med en gang, men la din kunnskap komme som en naturlig del av samtalen. Det gir mer troverdighet og viser at du virkelig har gjort et godt forarbeid, og det viser igjen en god motivasjon for stillingen. Du har ikke bare «slengt» inn en søknad, dette vil du virkelig.

Lykke til! Husk, du er tilbyderen!

Profilbilde Arvid Brandmo
Artikkelen er skrevet av
Arvid Brandmo
Fagansvarlig rekruttering
IMPACT
ar@impact.no

Vil du lese mer om hvordan du skal strukturere jobbintervjuet? Det finner du HER.

Og vil du bare se på våre ledige stillinger må du klikke HER.

Få siste nytt fra Impact

Design og utvikling av Konsis digital