- Er ansiennitetsprinsippet hellig? Nei, men kriteriene for utvelgelsen av hvem som sies opp må være saklig begrunnet
- Må bedriften tilby sluttpakker? Nei, men det hjelper på omdømmet til bedriften og innstillingen til de ansatte
- Bruk lang tid på planlegging, og kort tid på gjennomføring av prosessen
- Bedriften kan stå i fare for å miste verdifull kompetanse og erfaring hvis dere håndterer prosessen feil
- Ledelsen må fokusere på mennesker, og ikke bare prosess
- Ledelsen må være samkjørte og enige om prosessen
- Lag en klar tidsplan
- Praktiser rettferdighet og anstendighet i behandlingen av ansatte
- Ta vare på de gjenværende. Det er de gjenværende som skal løfte bedriften til nye høyder
- Husk at de ansatte trenger tid til å bearbeide endringene/omstillingen
- Involver de tillitsvalgte i prosessen
- Tilby ansatte som må forlate bedriften hjelp til å finne seg en ny jobb outplacement (jobbrådgivning).
- Meld deg på! Som leder må du vise at du støtter prosessen
- Vær klar og tydelig i budskapet ditt
- Ikke lov mer enn du kan holde
- Stå bak beslutningen
- Ta vare på ansatte som sliter
- Kommunikasjon er viktig. Snakk med de ansatte i både formelle og uformelle fora underveis i prosessen