Matcher du og jobben?

Har du havnet på rett karrierehylle, eller er det på tide å finne seg noe annet å gjøre? Ingen gleder seg til å gå på jobben hver dag. Men hvis du gruer deg til å gå på jobb flere dager enn du gleder deg – da er det definitivt på tide å vurdere om du er på rett hylle […]

Del sak:

Har du havnet på rett karrierehylle, eller er det på tide å finne seg noe annet å gjøre?

Ingen gleder seg til å gå på jobben hver dag. Men hvis du gruer deg til å gå på jobb flere dager enn du gleder deg – da er det definitivt på tide å vurdere om du er på rett hylle her i livet.

En personlighetstest kan hjelpe deg på rett vei, men du kan også teste deg selv for å bli mer bevisst på hva du egentlig vil.

Slik går du frem, trinn for trinn:

– Se på hva slags arbeidsoppgaver du utfører i din nåværende jobb. Så sammenligner du denne listen med hva du faktisk trives med, hva du mestrer – og hva som gir deg energi. Det er mange ting vi er flinke til som faktisk tapper oss for energi.

Den enkleste måten å gjøre dette på, er å sette deg ned med cv-en og gå gjennom hver jobb du har hatt opp gjennom årene – punkt for punkt.

Checkliste - notat

– Hva gjorde du, hvilke arbeidsoppgaver hadde du? Skriv ned en punktvis liste. Statistisk sett husker man bare rundt 30 prosent av de arbeidsoppgavene man faktisk har hatt, så du må vri hodet ditt for å huske så mye som mulig. Listen vil vokse seg lengre og lengre jo nærmere du kommer nåtiden. De fleste har utført mellom 25 og 40 ulike arbeidsoppgaver i løpet av sin karriere, og da sier det jo seg selv at ikke alt er like interessant.

Det er lov å plusse på arbeidsoppgaver man gjerne kunne ha tenkt seg å holde på med, men ennå ikke har rukket å gjøre.

Karaktersetting


Neste skritt er å gi terningkast. Gi hver arbeidsoppgave på listen en karakter, for eksempel fra en til seks. Noen oppgaver synes du var forferdelige, andre ga deg stor glede. Når du har satt karakterer på alle, samler du de oppgavene med høyest score og lager en topp 8-liste. Da har du nok materiale til å se hvilke arbeidsoppgaver du virkelig liker, er god på og som gir deg arbeidsglede!

Nå er tiden inne for å sammenligne din skreddersydde topp 8-liste med de arbeidsoppgavene du gjør i jobben din i dag. Da er det lett å finne ut om du og jobben matcher. Du bør ha minst 5 av 8 treff for å kalle det en god match.

Mange får en aha-opplevelse: De trodde kanskje at de skulle jobbe som daglig leder resten av livet, men plutselig finner de ut at de passer bedre som gullsmed eller gravemaskinkjører. Mange havner i feil jobb fordi man følger forventninger utenfra.

Det er to motstandere, slik jeg ser det: Først har du de rundt deg, venner og familie, som stiller forventninger om at du skal ende opp i en spesiell bransje eller et spesielt yrke. Men det skumleste av alt er din egen fornuft: Fornuften er fin å ha, men kan ødelegge mye. Altfor mange velger karrierevei ut fra kriteriene «en godt betalt og sikker jobb». Men hvorfor velge det trygge og kjedelige fremfor det som får deg til å vokse og blomstre? Hold alle mulighetene åpne først – og  kan du følge opp etterpå om det du ønsker er realistisk, og om det er en jobb du kan leve av.

2 damer og pc

Bytt jobb

Hvis det er dårlig match mellom deg og den jobben du har i dag, bør du finne noe annet å gjøre. Men det betyr ikke nødvendigvis at du skal bytte arbeidsgiver. Jeg har inntrykk av at mange ledere i dag er villige til å strekke seg langt for å beholde dyktige arbeidstakere. De ønsker jo at du skal utvikle deg og trives på jobb, så sjekk alle muligheter før du begynner å se deg om etter en ny stilling i et annet firma.

Den samme testen kan gjøres på «egenskaper» som passer i en jobb som her er gjort på «arbeidsoppgaver».

Du kan lese mer om våre tjenester her https://impact.no/vare-tjenester/outplacement-karriereradgivning/

Profilbilde av Tim Rosenkilde
Artikklen er skrevet av Tim Rosenkilde
tim@impact.no

Teamleder i Impact

Få siste nytt fra Impact

Design og utvikling av Konsis digital