Hvordan lage en god LinkedIn profil?

1 274 000 Nordmenn har en LinkedIn profil. På verdensbasis er det verdens største profesjonelle nettverk. I denne artikkelen vil jeg fortelle deg hvorfor du bør ha en oppdatert LinkedIn profil og gir tips om hvordan du kan gjøre profilen din så god som mulig. Hvorfor er det viktig med en profesjonell LinkedIn profil? LinkedIn […]

Del sak:

1 274 000 Nordmenn har en LinkedIn profil. På verdensbasis er det verdens største profesjonelle nettverk. I denne artikkelen vil jeg fortelle deg hvorfor du bør ha en oppdatert LinkedIn profil og gir tips om hvordan du kan gjøre profilen din så god som mulig.

Hvorfor er det viktig med en profesjonell LinkedIn profil?

LinkedIn er verdens største profesjonelle plattform for nettverksbygging og mange bruker det som et arbeidsverktøy. Nettverksbygging bør du se på som en langsiktig investering i relasjonsbygging, for det tar tid å vokse og det vil ta tid å danne seg et stort nettverk. Husk også på at de fleste som du skal i møte med googler navnet ditt og da vil din LinkedIn profil dukke opp ganske høyt i google søket.

Hvordan bli synlig på LinkedIn?

Vær aktiv! LinkedIn er din mulighet for personlig branding. Vær sosial. Lik og del artikler. Skriv gjerne artikler selv hvis du vil det. Gi andre oppmerksomhet og skryt. Vis engasjement! Legg til venner, bekjente, tidligere og nåværende kolleger, kunder og folk du møter via jobben.

LinkedIn på PC og mobil
LinkedIn på PC og mobiltelefon.

Lag et godt førsteinntrykk

De som kommer inn på profilen din bør få et godt førsteinntrykk av deg umiddelbart. Det første man legger merke til er profilbildet. Sørg derfor for å velge et profesjonelt bilde med en nøytral bakgrunn hvor du ser inn i kamera.

Legg til et bakgrunnsbilde

Ved å endre bakgrunnsbildet har du muligheten til å vise frem mer personlighet, men tenk på at det fortsatt skal være profesjonelt. Det kan vise dine verdier, interesser eller bare gi litt farge til din profil. Fine bakgrunnsbilder finner du i bildebanker som HER eller HER.

Tittel

Hvem er du, og hva kan du? Her har du muligheten til å skrive noe som skiller seg litt ut i stedet for å bare skrive «Eiendomsmegler» kan du skrive noe som «Selger gjerne ditt hjem» eller noe annet som beskriver det du gjør eller kan.

Beskrivelsen

Dette er det samme som nøkkelkvalifikasjoner på en CV. Hva er dine profesjonelle egenskaper? Hva kan du, og hva kan du tilby? Hva er din kompetanse? Legg også gjerne til hva du vil jobbe med.

Din profil URL

Denne kan du redigere slik at det kun står navnet ditt: Hans Hansen og ikke Hans Hansen 123456.

På denne måten kan du også oppføre LinkedIn-profil URL på din CV eller i jobbdatabaser.

Arbeidserfaring

Sett opp tittel og kort beskrivelse om hva du har gjort. Legg også til ansvarsområder, arbeidsoppgaver og resultater du har oppnådd.

Kurs

Sett opp relevante kurs du hatt tatt, og sertifiseringer du har.

Ferdigheter

Her kan du liste opp mange ferdigheter, men det er kun topp 3 ferdigheter som vil være synlige på profilen din.

Anerkjennelser

Be tidligere kolleger, sjefer eller venner om å gi deg en anbefaling. Dette bør gå begge veier naturligvis.

Profilbilde av Anette Ramsrud
Anette Ramsrud
Marked og servicekordinator i IMPACT
LinkedIn profil
HER
ar@impact.no

Vil du lese mer om hvordan du kan bli headhuntet av en hodejeger? Artikkelen finner du er HER

Kilde: (Antall norske LinkedIn profiler) Ipsos.com -Sosiale medier Tracker Q2.

Få siste nytt fra Impact

Design og utvikling av Konsis digital